BUGATTI RALLY SOLO BRESCIA 2023 - Karlovy Vary

Mezinárodní setkání historických vozů Bugatti Brescia 2023 in the Czech Republic se uskutečnil v České republice poprvé. Na čtyři desítky automobilů Bugatti převážně typu Brescia, vyráběného v letech 1920 až 1926, v ponělí 11. září navštívily Karlovy Vary - Grandhotel Pupp.

06.11.2023

Solo Brescia po českých silnicích

Jednou za dva roky se v některém z evropských zemí pořádá setkání majitelů automobilů Bugatti Brescia.  Letos tedy i v České republice pod názvem Solo Brescia – Čechy. Od pondělí do soboty jste je mohli potkat na silnicích Západočeského, Středočeského a zčásti Jihočeského krajek - čtyři desítky modelů Brescia, resp. Typ 13 a 23, Typ 22 a s nimi i jeden Peugeot 201 a Bugatti 47, jejichž majitelé museli narychlo vyměnit automobil. V pátek a v sobotu se k nim ještě přidali naši veteránisté Petr a Pavel Volfové s Walterem P3 a Karel Kupka s vozem Sénéchal. 
Dorazily posádky z Francie, Anglie, Řecka, Itálie, Belgie, Německa, Lucemburska, Irska, Lichtenštejnska, Rumunska, Litvy, Dánska, Švýcarska, Nizozemí, Nového Zélandu, Francouzské Polynesie a USA. 

Musíme říct, že vidět tyto malé bugatky a jejich řidiče i řidičku na našich uskákaných silnicích je opravdový zážitek. Sice nejde o závod, ale všichni jedou, jako by o závod šlo. 

Setkání připravil Jakub Stauch se svojí paní Evou a za pomoci Jirky Patočky, Jirky Flídra, Petr Kožíška a dalších. Příprava celé akce trvala rok a jak jsme viděli, účastníci ze 17 zemí jsou nadšeni. V pondělí se zastavili například v Karlových Varech, dále potom v Lokti, projeli Rabštejn nad Střelou, kolem Mariánské Týnice a zlatým hřebem bylo převážení vozů „na pramici“ přes Berounku v Darové. (viz. foto).


V úterý si někteří udělali pausu u muzea letadel ve Zruči-Senci, prohlédli si zámek v Manětíně (tady se pořadatelé setkali s neobyčejnou ochotou a nadšením), poobědvali v Plasech. V dalších dnech navštívili další krásy naší vlasti, mj. Český kras, Křivoklátsko, Blatná nebo Lnáře. Celou akci zakončili sobotní návštěvou Národního technického muzea v Praze. 


Nejvzdálenějšími účastníky byli manželé Lionel a Mary Rogers z Nového Zélandu nebo Xavier a Caroline Feist z Francouzské Polynesie. Nejvíce je zastoupena Francie celkem jedenácti posádkami, zatímco Velkou Británii reprezentovalo sedm dvojic. Z České republiky měly původně startovat tři posádky, jedna se odhlásila předem, druhá vzdala v pondělí pro technickou závadu, a tak na trati jsme viděli jen Jakuba Staucha s paní Evou. 


Pro milovníky značky Bugatti je Brescia legendární závodní speciál na podvozku automobilu Bugatti 13, postavený v roce 1921. Čtyři exempláře tohoto vozu, které Ettore Bugatti vyslal do závodu na okruhu poblíž města Brescia, dojely do cíle na prvním až čtvrtém místě. Odtud pak vzešlo pojmenování těchto vozů, které působí jako typický spartánský závodní automobil z počátku dvacátých let – dokud si nevšimneme údajů o konstrukci motoru. Má totiž čtyři ventily ve válci, které jsou i v současné automobilové produkci výsadou výkonnějších a dražších vozů. 
Solo Brescia je určená výhradně pro „pravé“ Brescie, tedy vozy Bugatti s čtyřválcovými motory o objemu 1,5 litru, rozvodem OHC, čtyřmi ventily ve válci a dvojitým zapalováním. Mezi lety 1919 a 1926 jich Ettore Bugatti vyrobil 2006 kusů.

Jedním z těch, kteří do Karlových Varů přijeli za volantem unikátního krasavce byl i čtyřiaosmdesátiletý v Belgii žijící Dán Kjeld Jessen. Má Bugatti 13, které opustilo v roce 1925 továrnu Ettore Bugattiho jako typ 23. „Ten byl o půl metru delší. Upravit jej do dnešní podoby nebylo složité. Stačilo auto rozříznout a půl metru zahodit,“ s nadsázkou řekl Jessen.

On osobně však tuto úpravu nedělal. „Auto jsem v této podobě před 25 lety koupil,“ potvrdil. Jde přitom o jeho druhý vůz značky Bugatti. Ten první dostal jako svatební dar. Jeho vůz rozhodně nestojí v garáži. „Jezdím s ním po celém světě. Byl jsem s ním v Japonsku, Malajsii a teď i v České republice,“ řekl Kjeld Jessen.

Udržet v chodu stoleté auto není podle něj jednoduché. Originální náhradní díly se sehnat nedají. „Naštěstí jsou nadšenci, kteří je umí vyrobit. Například blok motoru dělali v Anglii,“ vyprávěl nad kapotou vozu. „Říkají o mně, že jsem šílenec. Tady si ale připadám normální, stejných šílenců je tady daleko více,“ dodal se smíchem vitální majitel Bugatti.


Jak vzpomíná Jakub Staucha: „V letech 2016 a 2019 jsem byl s manželkou na dvou ročnících této rallye ve Francii a byl jsem dotázán, zda by bylo možné stejný sraz pořádat i v ČR".
Myslel jsem si bláhově, že se na to zapomene a nebudu muset nic organizovat. Jenže při posledním setkání v Brescii vyšly najevo neshody mezi italským a francouzským Bugatti Clubem i přání členů klubů v dalších zemích, aby se příští ročník skutečně konal v České republice, “ vysvětlil Jakub Stauch, jak se zrodila akce s názvem Bugatti Brescia 2023 in the Czech Republic. 

A musíme jen souhlasit, všichni do jednoho byli organizací akce nadšeni, což dali najevo bouřlivým potleskem ve stoje na závěrečném večírku. A to ještě v tu chvíli netušili, jaké překvapení je pro ně připravené. Každý majitel dostal kopii svého automobilu v měřítku 1:10. (viz. foto). Kovové plastiky vytvořil Jiří Kladívko Rožnovský. Takový dárek netušili. Odvezli si také úžasný „bedekr“ vytvořený Janem Králíkem. 

Velice si pochvalovali jízdu podle žlutých šipek, protože nemuseli sledovat mapu ani itinerář a mohli se tak kochat krajinou. O šipky se postarali Jiří Flídr a Danel Kaminský. S vlastní akcí také pomáhali Jiří Patočka, Petr Kožíšek, Tomáš Krause a samozřejmě nesmíme zapomenout na paní Eva Stauchovou. 

Byl to i pro nás nezapomenutelný týden, který se hned tak nebude opakovat. 

 

Video z návštěvy zámku v Blatné

 

 

 

Čtěte více

Zlatý Ámos 2024  Poslanecká sněmovna 29.1.2024

Zlatý Ámos 2024 Poslanecká sněmovna 29.1.2024

Slánská sportovní hala - Háje.

Slánská sportovní hala - Háje.

SLANÝ - V pátek 5. ledna se uskutečnilo slavnostní otevření:
nové sportovní haly - Háje.

Novoroční  ohňostroj  Slaný - pondělí 1. ledna 2024

Novoroční ohňostroj Slaný - pondělí 1. ledna 2024

-->