Liberecké království automobilů

Téměř každá dynamičtější obec má dnes nějakou expozici věnovanou dopravě. To, že se v kolébce motorismu, Liberci, začalo něco smysluplného před časem také dít, dokládá expozice pod názvem Království automobilů umístěná do pavilonu D, LVT.

Že Vám zkratka něco připomíná? Ano, jde o známý podnik Libercké výstavní trhy v jejichž původním areálu se dnes nachází Liberecký veřejný technopark.
 
Patnáct zajímavých historických automobilů si v průběhu posledních zhruba deseti let pořídíli manželé Hadrabovi. Začínali "skromě" Schmalbachem MG/TR4 vyrobeným v roce 1972, po kterém následoval Cadillac Eldorado Biarritz a Daimler DS 420. Asi po pěti letech přibyl Ford T Doctor Coupe z roku 1926 a jediný vůz české produkce Praga Piccola. Na začátku sbírání veteránů byla touha. Potom následovalo plnění snů s kterým přibyla vozidla značky Rolls Royce.

Nejstarším je Phantom I vyrobený 1927 a dalšími jsou Silver Cloud, Dawn a Spirit. "Lahůdkou" se stal červený Triumph 2000 Roadster uspořádaný 2 + 2. V posledním období do libereckého království dorazily vozy nejstarší. Fancouzský De Dion Bouton r.v. 1906 představuje lehkou, snadno ovladatelnou konstrukci. Trubkový rámeček je ve srovnání s robustními nosníky konkurence patrný na první pohled.

To, že se ale jedná o jeden z prvních seriových vozů světa dokládají prodejní čísla z roku 1902, kdy tato značka prodala cca 2000 vozidel. Letošním přírůstkem je Ford T Speedster RAJO Special, který závodník Glen Shultz ve slavném závodu do vrchu Pikes Peak stát Nebrasca dne 5. 9. 1921 přivedl vítězně do cíle. U dalších exponátů je možné obdivovat třeba velká křídla, prostornost, hranatou karoserii či sportovního ducha. Rozmanitost kolekce a v závěru promyšlená skladba dokládá vývoj automobilu a stojí za shlédnutí.
 
Otevřeno je každý den od 10 do 17 hodin krom pondělí.

Galerie fotek