Magazín RAILTARGET připravil sérii předvolebních debat na téma Železniční a silniční doprava. Navazujeme tak na úspěšné debaty k loňským krajským volbám. Ačkoliv letošní volby budou celostátní, zachovali jsme v našich debatách krajský rozměr, ovšem se sloučením více krajů do jedné debaty. Úvodní společná debata za Prahu, Středočeský a Liberecký kraj je za námi.
Kandidáti se v debatě shodli na několika zásadních potřebách v české dopravě – zejména se jedná o rozšiřování silniční a železniční infrastruktury, zjednodušení legislativy a pečlivé plánování. Kandidáti se také věnovali liberalizaci osobní železniční dopravy, kde panovala obecná shoda na jejím přínosu, ale zároveň nutnosti státní koordinace a férových pravidel. Zazněly také návrhy na další rozvoj celostátních jízdenek (tzv. OneTicket), na zlepšení komfortu pro cestující a důslednou digitalizaci.
V oblasti nákladní dopravy apelovali na přesun přepravy ze silnic na železnici, podporu vleček a kombinované dopravy. Většina z kandidátů se vyjádřila negativně k zákazu spalovacích motorů do roku 2030 a zavádění emisních povolenek ETS 2. Kandidáti se však shodli, že pokud budou emisní povolenky zavedeny, měly by výnosy z nich směřovat do udržitelných projektů v oblasti dopravy. V rámci dalších možností financování padaly návrhy na využití PPP projektů a dotací z evropských fondů.
Moderátor Jan Sechter, předseda dopravní sekce Hospodářské komory ČR, představil liberalizaci osobní železniční dopravy jako nejdůležitější politické téma. Podle Sechtera je hlavním důvodem to, že úspěšnost procesu zásadně ovlivní úroveň komfortu ve vlacích i cenu jízdného. Díky větší konkurenci na tratích totiž kraje získají lepší nabídky od dopravců nebo výrobců kolejových vozidel. Vyšší počet vlakových spojů zase přispěje ke snížení počtu automobilů na českých silnicích a dálnicích. To ve výsledku prospěje i přírodě.
Na to ostatně upozornil i kandidát za ANO Stanislav Berkovec: „Železniční spoje do Prahy denně ušetřily 120 tisíc aut a podle průzkumů sedí v autě v 80 % případů jen jeden člověk,“ uvedl a zdůraznil důležitost dalšího rozšiřování vlakových spojení do Prahy. K tomu má přispět právě liberalizace, která je podle Berkovce nutná, ale musí být férová, aby byl zajištěn co nejlepší poměr ceny a kvality. Jako další dobrý příklad v této oblasti zmínil kandidát za ANO současné aktivity Ústeckého kraje.
Kandidáti se shodli, že řešením krize nákladní železniční dopravy bude kombinace státní podpory, zrychlení tratí, lepšího propojení infrastruktury a rozvoje kombinované dopravy. Zdůraznili také potřebu zjednodušení legislativy, modernizace vleček v průmyslových areálech a harmonizace poplatků. Tyto kroky mohou zásadně pomoci k tomu, aby se cargo mohlo vrátit ze silnic zpátky na koleje.
Váš,
Standa Berkovec
YouTube - pouhý proklik a debata začíná... .